Pak lees- en spellingprobleem effectief aan

Pak lees- en spellingprobleem effectief aan

19/11/2021

Het leren lezen en schrijven verloopt niet voor ieder kind op dezelfde wijze. Kinderen met lees- en/of spellingproblemen raken steeds verder achter ten opzichte van hun klas en blijven steken op een niveau dat niet past bij hun cognitieve vaardigheden.

Zij hebben moeite om de letters te automatiseren, halen letters door elkaar of spiegelen letters. Hierdoor lezen ze niet vloeiend, maar spellend of radend. Doordat het tekstaanbod en de spellingregels in de klas te moeilijk worden raken ze achterop. Al voor de coronacrisis kon ruim een kwart (27%) van de leerlingen in het basisonderwijs niet schrijven op het afgesproken minimale basisniveau. Zorgwekkend, want deze leerlingen lopen het risico om uiteindelijk laaggeletterd het onderwijs te verlaten. 

Om te zorgen dat iedere leerling de basisvaardigheden voldoende beheerst moet hierop doelgericht worden ingezet. Dat betekent niet zo zeer meer doen, maar vooral focussen op wat het belangrijkst is. En daar biedt Lexima oplossingen. Met onze educatieve software-interventies werken leerlingen actief en gestructureerd, op hun niveau en in hun eigen tempo aan hun uitdagingen. 

Voor elke fase n de schoolloopbaan zijn interventies beschikbaar die aansluiten bij de ondersteuningsbehoefte van de individuele leerling. Hierdoor vormt de inzet geen extra belasting van de leerkracht. Veel programma’s zijn buiten de reguliere lestijd in te zetten en kunnen ook thuis worden gebruikt.

Lees meer over Lexima's aanpak