​NRO neemt Letterster en Flits! tutorlezen mee bij effectmeting kansrijke interventies

​NRO neemt Letterster en Flits! tutorlezen mee bij effectmeting kansrijke interventies

6/9/2022

Het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) gebruikt kennis uit onderzoek om onderwijs te verbeteren en te vernieuwen. Het orgaan kijkt nu naar de effectiviteit van veelbelovende interventies op de gebieden gelijke kansen en onderwijsachterstanden. Bij de dertien interventies die het NRO onderzoekt zitten er twee van Lexima, namelijk Letterster en Flits! Tutorlezen.

‘Onderwijsprofessionals willen die interventies kiezen waarvan ze erop kunnen vertrouwen dat ze effectief zijn om kinderen zo goed mogelijk te ondersteunen’ aldus het NRO. Met het programma ‘Effectmeting kansrijke interventies in het po en vo’ verschaft het NRO inzicht in de effectiviteit van een aantal veelbelovende interventies in het funderend onderwijs. Het onderzoek richt zich specifiek op het terugdringen van leervertragingen in de sociaal-emotionele of cognitieve ontwikkeling.

Bestrijden ven leervertraging

Het wetenschappelijk onderzoek geeft beter zicht op de daadwerkelijke effectiviteit van de interventies. Dit levert kennis op over wat werkt om leervertragingen te bestrijden. Dat helpt onderwijsprofessionals om op dit terrein nog meer evidence-informed keuzes te maken. 

Het doel van het onderzoek is om duurzame kennis te ontwikkelen over leervertragingen, welbevinden en effectmetingen. Het project zal uitgevoerd worden in samenwerking met het Nederlands Jeugdinstituut en loopt van 2022 tot en met 2024. Het onderzoeksprogramma bestaat uit een pilotstudie en een hoofdonderzoek waarin implementatieteams een interventie gaan doorvoeren en onafhankelijke onderzoeksteams de effectiviteit van de desbetreffende interventie gaan onderzoeken.
Het onderzoek naar Letterster (sector: po/ s(b)o) wordt gedaan door Expertisecentrum Nederlands in combinatie met ITTA UvA en KBA Nijmegen. Flits! Tutorlezen (sector: po/ s(b)o) wordt onderzocht door Universiteit van Amsterdam. 

Deelnemen als onderzoeksschool? Meld je aan!

Letterster pak lees- en spellingproblemen aan

Flits! Tutorlezen automatiseert het leesproces op woordniveau


Expertisecentrum Nederlands staat voor goed taalonderwijs en werkt aan een constante verbetering van het onderwijs in Nederland. Het doet praktijkgericht- en beleidsgericht onderzoek naar effectief taalonderwijs. Op basis van onderzoek ontwikkelt het expertisecentrum we praktisch inzetbare en vernieuwende oplossingen voor taalvraagstukken. 

ITTA UvA is een kennisinstituut voor Nederlands als eerste en tweede taal, dat bijdraagt aan kwaliteitsontwikkeling van het (taal)onderwijs en taalbeleid. Het ITTA werkt met praktijkgerichte concepten zoals geïntegreerde scholing, inhoudsgericht taalonderwijs, taalgericht vakonderwijs en taalontwikkelend leren. 

KBA Nijmegen verricht in opdracht van derden onafhankelijk, beleidsgericht onderzoek op het gebied van de aansluiting tussen onderwijs en arbeid. Actuele onderzoeksthema’s in het PO en VO zijn onder meer: passend onderwijs, PISA en tweetalig primair onderwijs.