Dislexie, dyslectie, dysleksi of dyslexie?

Dislexie, dyslectie, dysleksi of dyslexie?

19/5/2022

Het blijft een lastig woord 'dyslexie'. Maar het hebben van dyslexie is nog veel lastiger.

Dyslexie is een specifieke leerstoornis die zich kenmerkt door een hardnekkig probleem in het aanleren van accuraat en vlot lezen en/of spellen op woordniveau. De leerstoornis is aangeboren en niet het gevolg van omgevingsfactoren en/of een lichamelijke, neurologische of algemene verstandelijke beperking.

Compenserende software

Kinderen met dyslexie blijven, ondanks inzet en ijver, wat betreft schoolprestaties achter bij het niveau dat van hen mag worden verwacht.

Compenserende voorleessoftware helpt de belemmeringen die het zwakke lezen en schrijven met zich meebrengt te verminderen. Door de ondersteuning kunnen zij op hun eigen cognitieve niveau functioneren en zelfstandig werken. Belangrijk hierbij is dat de software goed is geïmplementeerd én dat er voldoende digitale content beschikbaar is. Ook bij toetsen en examens kan compenserende software worden ingezet.

Het gebruik van deze geavanceerde voorleessoftware zorgt dat leerprestaties vooruit gaan. Het bespaart de leerling veel tijd en geeft bovendien een enorme boost aan het zelfvertrouwen!

Talent en vaardigheden

Hoewel dit natuurlijk geheel ten overvloede is, blijven wij benadrukken dat het hebben van een lees- en/of spellingprobleem zoals dyslexie niets te maken heeft met intelligentie. Leerlingen met dyslexie zijn niet dom, ook al voelen ze zich soms wel zo. Het is de taak van de onderwijsprofessional om te benadrukken dat het talent en de cognitieve vaardigheden van deze leerlingen niet onderdoen voor het talent van leerlingen zonder lees- en spellingproblemen.

Lees meer over Lexima's aanpak van leesproblemen, laaggeletterdheid en dyslexie