​Welk effect heeft Flits! Tutorlezen?

​Welk effect heeft Flits! Tutorlezen?

7/5/2023

Het onderzoek naar het effect van Flits! Tutorlezen maakt onderdeel uit van het onderzoeksprogramma “Effectmeting kansrijke interventies in het po en vo”. Dit programma, waar meerdere interventies in deelnemen, wordt georganiseerd door het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO). Het doel van dit programma is inzicht geven in de daadwerkelijke effectiviteit van deze interventies op de gebieden van gelijke kansen en het terugdringen van leervertraging.

Het onderzoek naar de effectiviteit van Flits! Tutorlezen vindt plaats in het schooljaar 2023-2024. De uitkomsten van het onderzoek worden in 2025 verwacht. De uitkomsten van dit onderzoek

ondersteunen onderwijsprofessionals bij het kiezen van de juiste interventie voor hun leerlingen op basis van wetenschappelijke onderbouwing.

Woordlezen automatiseren met Flits! Tutorlezen

De Universiteit van Amsterdam voert de effectmeting van Flits! Tutorlezen uit. De inzet van het remediërende woordleesprogramma wordt onderzocht bij de zwakste 25% lezers in de middenbouw.

Om het effect van Flits! Tutorlezen in kaart te brengen volgen de onderzoekers ongeveer 90 klassen op 24 scholen. De leerlingen werken tijdens een periode van tweemaal 12 weken één-op-één met een tutor of begeleider in Flits! Tutorlezen. Hun groei op onder meer woordlezen wordt vergeleken met de controlegroep van leerlingen die tijdens dezelfde periode met andere ondersteuning hebben gewerkt op niveau 2 en 3.

Webinar onderzoek Flits! Tutorlezen

Via de link kan je de webinar terugkijken waarin meer wordt verteld over Flits! Tutorlezen. Daarnaast wordt vanuit de Universiteit van Amsterdam over de opzet over het onderzoek en de voorwaarden voor deelname verteld.

Deelnemen als school

Wil jij bijdragen aan onderwijsonderzoek en gratis gebruikmaken van Flits! Tutorlezen? Deelnemers aan het onderzoek krijgen een licentie én de benodigde scholing om binnen jouw school te werken met Flits! Tutorlezen.

Meld je aan

Onderzoek Flits! Tutorlezen

Het onderzoek naar Flits! Tutorlezen wordt uitgevoerd door de Universiteit van Amsterdam onder leiding van Madelon van den Boer met medewerking van onder anderen Peter de Jong.

ITTA UvA is een kennisinstituut voor Nederlands als eerste en tweede taal, dat bijdraagt aan kwaliteitsontwikkeling van het (taal)onderwijs en taalbeleid. Het ITTA werkt met praktijkgerichte concepten zoals geïntegreerde scholing, inhoudsgericht taalonderwijs, taalgericht vakonderwijs en taalontwikkelend leren.