Van letterhater naar letterster

Scholen zetten het online oefenprogramma Letterster in om kinderen met lees- en spellingproblemen te ondersteunen op ondersteuningsniveau 3. Hard nodig, want het taalonderwijs is, aldus de Onderwijsinspectie, bij meer dan 50% van de scholen niet op orde.

 

Door Julièt Reijnders

 

De problemen in het taalonderwijs hebben tot gevolg dat een kwart van alle leerlingen (met een normale intelligentie) die de basisschool verlaten, niet goed kan lezen. Er zijn meer kinderen aangewezen op dyslexiezorg dan je op basis van de voorspellingen zou mogen verwachten. Tegelijkertijd zijn leerkrachten en IB’ers razend druk en kunnen ze vaak niet iedere leerling optimaal begeleiden.

 

Persoonlijk oefentraject

Een Letterster-oefentraject bestaat uit 12 lessen en start met een online intaketoets die de leerling maakt. Hiermee wordt zijn of haar startniveau bepaald en wordt het persoonlijke oefentraject samengesteld. Vervolgens kan de leerling op een gestructureerde manier aan de slag met lezen en/of spellen. Hij of zij leert bijvoorbeeld schrijven volgens een stappenplan, oefent met woordrijen en kan flitsen op verschillende snelheden. Daarnaast is Letterster ook een heel leuk programma: de oefeningen zijn aantrekkelijk vormgegeven en er wordt gebruik gemaakt van beloningen.

 

Beperkte inspanning voor de leerkracht

Het programma geeft gerichte tips en feedback zodat de leerling grotendeels zelfstandig aan de slag kan. Fijn voor de leerkracht/IB’er én de leerling: de inzet voor de onderwijsprofessional is beperkt en de leerling kan door middel van leuke opdrachten precies op zijn of haar niveau aan de slag.

 

En… werkt het?

De effectiviteit van Letterster is onderzocht op twee scholen die beiden dezelfde methode voor lezen en spellen gebruiken. Op de ene school gingen de leerlingen met Letterster aan de slag; de andere school vormde de controleschool (zij maakten gebruik van het bestaande ondersteuningsaanbod).

 

De leerlingen die met Letterster werkten, oefenden drie keer per week twintig minuten, gedurende twaalf weken. Na twaalf weken bleek dat de leerlingen die Letterster hadden gebruikt, op alle onderdelen vooruit waren gegaan en op spelling zelfs significant meer. Ze lazen bijvoorbeeld meer woorden goed met medeklinkerclusters en schreven ook meer woorden goed dan de controlegroep.

 

Minder lees- en spellingproblemen

Wanneer leerlingen extra ondersteuning in de vorm van Letterster krijgen, vermindert de kans op (ernstige) lees- en spellingproblemen. Dit is goed voor onder andere hun zelfvertrouwen en ze zijn ook gemotiveerder om te blijven oefenen met lezen en spellen. Er zal altijd een groep kinderen overblijven die didactisch resistent is en een dyslexiebehandeling nodig heeft, maar die groep wordt kleiner door het inzetten van een oefenprogramma als Letterster.

 

Zeg maar dag tegen letterhaters

Om leerlingen met lees- en spellingproblemen hulp op maat te kunnen bieden met beperkte inzet van de leerkracht én daarmee aan de eisen van het dyslexieprotocol te voldoen, kun je als school een Letterster-licentie aanschaffen. Daarmee neemt de achterstand af en voor je het weet kunnen de leerlingen niet meer stoppen met oefenen en veranderen ze zelfs in Lettersterren!